Home » Natură » Cercetătorii dezvăluie secretele geneticii trandafirilor

Cercetătorii dezvăluie secretele geneticii trandafirilor

Publicat: 26.10.2024

Un nou studiu a descifrat secretele geneticii trandafirilor, evidențiind influența combinată a speciilor din Est și Vest. Cercetarea oferă perspective valoroase pentru obținerea unor trandafiri mai rezistenți, subliniind în același timp importanța păstrării diversității genetice.

Trandafirii, apreciați drept unele dintre cele mai iubite și cultivate plante ornamentale, au cucerit inimile oamenilor și au înfrumusețat grădinile timp de secole. În ciuda popularității lor îndelungate, multe dintre originile genetice și istoria de încrucișare a trandafirilor moderni au rămas un mister. Cu toate acestea, un studiu recent a dezvăluit secretele geneticii trandafirilor, oferind informații esențiale pentru crearea unor varietăți mai rezistente și mai spectaculoase.

De-a lungul mileniilor, trandafirii au fost cultivați separat în China și Europa, fiecare regiune dezvoltând variații unice. Secolul al XVIII-lea a marcat un punct de cotitură, când trandafirii chinezești au fost introduși în Europa, pregătind terenul pentru o revoluție în obținerea de noi soiuri.

Secretele geneticii trandafirilor, dezlegate de către oamenii de știință

În mod tradițional, trandafirul chinezesc ‘Old Blush’ a fost considerat un factor major în această transformare. Totuși, studiul recent subliniază rolul semnificativ și anterior subapreciat al unei alte specii: Rosa odorata. Fuziunea dintre acești trandafiri din Est și Vest a condus la trandafirii moderni pe care îi iubim astăzi, cunoscuți pentru înflorire repetată și forme variate.

Proiectul de cercetare a început prin decodificarea structurii genetice complexe a trandafirului ‘Samantha®’, o varietate modernă renumită pentru florile sale roșii impresionante și înflorirea continuă.

„’Samantha®’ este un tetraploid, ceea ce înseamnă că are patru seturi de cromozomi în loc de cele două obișnuite, ceea ce face ca structura sa genetică să fie mai complicată și mai dificil de studiat. Prin maparea genomului său, am creat o resursă puternică pentru studii viitoare comparate și evolutive asupra genomului și pentru a duce mai departe eforturile de înmulțire a trandafirilor”, a explicat Zhangjun Fei, profesor la Institutul Boyce Thompson și unul dintre autorii studiului.

Cele mai prețuite flori din lume

Echipa de cercetare a secvențiat ADN-ul a 233 de alte soiuri de trandafiri, de la tipuri sălbatice la culturi moderne. Acest lucru le-a permis să creeze o „hartă a variațiilor genomice”, un punct de referință pentru a înțelege modul în care trandafirii moderni au evoluat din strămoșii lor.

Cu această resursă, cultivatorii pot dezvolta trandafiri care nu doar că sunt mai frumoși, ci sunt și mai rezistenți și adaptați la diferite climate. Imaginați-vă trandafiri care înfloresc mai mult timp, necesită mai puțină îngrijire și sunt mai rezistenți la dăunători și boli.

Studiul, publicat în Nature Plants, a constatat că selecția umană a influențat semnificativ diversitatea genetică a trandafirilor moderni. De-a lungul anilor, trăsături precum înflorirea continuă, florile duble și rezistența la boli au fost cultivate cu atenție.

Cu toate acestea, cercetătorii subliniază că păstrarea unei game largi de trăsături genetice este esențială pentru sănătatea și adaptabilitatea acestor flori impresionante. Într-o eră a schimbărilor climatice și a provocărilor de mediu, diversitatea genetică este crucială pentru a asigura că trandafirii vor continua să prospere în condiții aflate în schimbare.

Această cercetare deschide noi căi pentru înțelegerea și îmbunătățirea uneia dintre cele mai prețuite flori din lume. Povestea trandafirului este un mozaic bogat țesut din fire de istorie, știință și pasiune umană. Datorită acestui studiu, acest mozaic este mai viu și mai detaliat ca niciodată, scrie SciTechDaily.

Test de cultură generală. Care este diferența dintre viespe și albină?

Fenomen rar! Motivul pentru care cel mai uscat deșert din lume s-a făcut mov